Wednesday, February 25, 2015

Bibimbap simple versi bento anak

BENTO untuk anak-anak.

Ayam
gaul dengan
1tbsp kicap cair
1tbsp oyster sauce
1tbsp gula
2 titik cuka
masak atas api perlahan sampai kuah kering.

Tauge
celur/rebus sekejap.
Tos dan pastikan air takde(perah2 sket)
Gaul dengan sedikit cuka dan garam

Carrot
microwave selama 2min

Timun
microwave selama 50saat

Timun dan carrot tadi gaul dengan garam dan kicap cair.

Susun dalam bekas berisi nasi....
tadaaaaa..kenyang untuk breakfast anak-anak kat sekolah.

Malamnya aku masak bibimbap daging untuk sekeluarga. Sedap sampai tak sempat nak snap gambar.
Untuk malamnya, ada la tambahan bahan-bahan lain macam shiitake mushroom, sesame seed, bayam celur, miso soup.
Untuk cili paste (gochuujyan), bila tengok resepi, kena guna taucu +cili so aku cuba la beli taucu pedas.
Ok...memang lulus rasanya, Sangat umph bila makan bibimbap ni.

No comments: