Wednesday, February 8, 2012

Tibi

Oh...adikku positive tibi.... sangat terkejut dengar ni. Kebetulan pulak aku dan husband tengah batuk2.
Dan aku intact dgn adik aku last 2,3 weeks. Sangat serabutttt kepala pikir nih...

Batuk kering atau Tuberkulosis adalah jangkitan bakterium Mycobacterium tuberculosis, yang biasanya menyerang paru-paru (TB pulmonari ) juga mampu menyerang sistem saraf tunjang (meningitis), sistem limfatik, sistem peredaran atau "circulatory system" (TB miliari ), sistem genitourinari, tulang, sendi dan lain-lain.
Adalah sukar untuk menentukan bilakah penyakit batuk kering dapat dihapuskan di Malaysia ini memandangkan banyak faktor yang menyumbang kepada kemunculan semula penyakit ini, antaranya termasuk :-
  • Pendatang asing secara haram tidak disaring daripada penyakit ini.
  • Pesakit lambat atau tidak mendapatkan rawatan kerana jahil tentang penyakit ini.
Kementerian Kesihatan khususnya bahagian kawalan penyakit berjangkit sentiasa berusaha secara intensif untuk membasmikan semua penyakit berjangkit daripada terus menular di Malaysia.



Sangatla serabuttttt...husband ku tak balik lagi. Mungkin esok nak kena pegi buat test kat hospital utk pastikan kami bebas penyakit ni.

Kesiann juga kat adikku yang baru je pindah kerja dari Miri ke KL. Sejak duk Miri lagi dia dah batuk2. Dah pernah buat tests tapi hasilnya negatif tapi kenapa baru sekarang positif? Mungkin dulu batuk pesen lain kot...
ya Allah, kau lindungi la keluarga ku dari segala bencana.........

1 comment:

Liyana Safra Zaabar said...

kesian intan,moga die cepat sembuh,amin.

2022 i m back

 Woah... Dah berapa tahun tak update ni. Sayang pula kalau hilang. Nak attach gambar pon dah lupa. Camne ni.